אנחנו משקיעים כסף רב במיזוג האוויר במטבח – דבר שהיה פעם הכרחי רק במקומות כמו אילת וים המלח, אך מהווה היום סטנדרט – ומאבדים אותו דרך המינדפים, השואבים את האוויר המטופל היקר אל מחוץ למבנה יחד עם העשן והאדים מאזור הבישול. דבר זה מאלץ אותנו להזרים כמויות גדולות יותר של אוויר מטופל יקר אל תוך המטבח, דבר הכרוך בבזבוז אנרגיה וכסף.

כיצד ניתן להפריד בין מערכת האיוורור של המטבח והאזורים הציבוריים (אוויר ממוזג) לבין הוצאת האוויר החם באזורי הבישול?

הפתרון שנכנס יותר ויותר לשימוש בארץ בשנים האחרונות הוא המינדף ה"חסכוני" – מינדפים עם הפרדה פעילה בין אזור הבישול לחלל המטבח/חדר האוכל. המדובר במנדפים בטכנולוגיית "סילוני לכידה" (Capture Jet) – סילונים של אויר לא-מטופל מוזרמים כלפי מטה דרך חורים בכל היקף המינדף, ויוצרים מסך אוויר המפחית משמעותית את שאיבת האוויר המטופל מחלל המטבח. הדגמים המתקדמים מציעים גם הזרמה חזיתית (במהירות איטית) של אויר צח אל חלל המטבח וניטור שוטף של כמויות האויר ביניקה מהמנדף.

יתרונות המנדף החסכוני:

  • הקטנת כמות האוויר היוצא מהמטבח
  • חסכון באנרגיה ובגודל תעלות האוויר
  • הזרמת אויר אל חלל המטבח משפרת את "איכות החיים" של העובדים

חתך רוחבי טיפוסי

 

למבנה בסיסי זה ניתן להוסיף שיפורים נוספים – למשל מנדפים הכוללים נורות UV (אור אולטרה-סגול) ביציאה מהמנדף, לפירוק מולקולות השמן:

 

 

טכנולוגיית Capture Jet פותחה ע"י חברת  Halton(משווקת בארץ ע"י חברת אייר-סי-טק); קיימים יצרנים מקומיים (למשל – ארמה את בנט) המייצרים מנדפים בטכנולוגיה דומה.

 

 

עיצוב ובניית אתרים webthenet